Inkomsten en uitgaven bijhouden is voor veel mensen niet echt een leuke bezigheid. Toch heb ik eenmalig, sinds kort, een soortgelijk bestand als Inkomsten en uitgaven gemaakt. Dit is een verkorte versie, maar laat u in één overzicht zien wat de maandelijkse inkomsten en uitgaven zijn. Hiernaast wordt het “nog te besteden” bedrag getoond. Dit klinkt simpel en dat is het ook. De inkomstentabel wordt bij elkaar opgeteld en zo ook de uitgaventabel. Nog te besteden = Inkomsten – Uitgaven.
Waarom inkomsten en uitgaven bijhouden
Om schulden te voorkomen is het zaak om uw financiën op orde te hebben. Bijvoorbeeld: U krijgt uw salaris op de 20ste en na 10 dagen gaan pas uw vaste lasten eraf. Ik maakte, gedeeltelijk, mijn geld al op in de eerste week zodat ik veel rekeningen niet kon betalen. Ik spreek natuurlijk voor mijzelf, doch denk ik dat u zich hier misschien ook in kan vinden. Zo niet, dan is dit artikel niet interessant voor u.
Hoe werkt een inkomsten-, en uitgaventabel
Als u het excelbestand erbij pakt en u gaat met de cursor op het vakje “Totaal” staan in 1 van de 3 kolommen dan ziet u een formule staan. Deze formule telt de daar bovenstaande bedragen op. Hiervoor heeft u de “Som functie” nodig, ook wel “AutoSum” genoemd. Ga naar het gewenste (totaal)vakje en druk op AutoSum. Selecteer de bedragen die opgeteld moeten worden en druk op enter. Beter is nog om de hele kolom te selecteren. Voor uitgebreidere informatie verwijs ik u naar http://www.zowerktexcel.nl/. Hier wordt door middel van filmpjes getoond, hoe u stap voor stap te werk dient te gaan.
Wat ik nu dus doe
Op de dag dat u uw loon ontvangt de inkomsten en uitgaven tabel invullen en vooral ook de vaste lasten, die nog moeten komen. Wat ook nog handig is om een rij met “onvoorziene kosten” toe te voegen zodat u iets meer armslag heeft. Mochten er zich geen calamiteiten voordoen, in die maand, dan kunt u dit op een spaarrekening zetten. Inkomsten en uitgaven bijhouden hoeft slechts één keer in de maand te gebeuren. Wilt u meer handige informatie om kosten te besparen?